A romboló - Specialized Turbo Levo teszt

Nehéz olyan kerékpárt találni, ami szinte bárhol elmegy. Egy jó össztelós monti igen közel áll ehhez, de puhább terepen - hó, homok - hamar elvérzik, és felfele mászni sem olyan élvezetes vele, mint egy könnyebb merevfarúval. Persze nem akkora gond ez egy élete első harmadában járó sportolónak, hiszen megfelelő watt/kg aránnyal, átlag feletti kerékpár kezelési készségekkel bármivel el lehet jutni szinte bárhová. De mi van a többiekkel?

A problémára több válasz is született, a Fat Bike, a szokásosnál 2x szélesebb gumijával tökéletes választás pár centis hóban és homokban, míg az elektromos kerékpárok az emelkedők legyőzését teszik lehetővé szinte mindenkinek. És létezik a Specialized Turbo Levo FSR 6Fattie, ami a három kategória keveréke. Egy szélesebb gumival szerelt, elektromos rásegítésű össztelós monti. Tökéletes kompromisszum, vagy minden kategória gyengéjét egyesíti?

Néhány száz kilométer megtétele után az első verzióra szavazok. A kerékpár súlya 22 kilogramm. Ez elsőre riasztónak tűnik, a nyeregben ülve szinte észre sem venni. Még kikapcsolt motorral is relatív jól használható, meredekebb részeken tűnik csak fel az extra tömeg. Igaz ez a lefelére is, mert olyan lendülettel vágtat át mindenen, amire átlagos tudású kerékpáros nem tud felkészülni. Technikás és kevésbé technikás lejtőkön is első alkalommal is gyorsabban értem le vele, mint bármelyik másik kerékpárral korábban. A relatív nagy rugóút, biztonságos geometria, 3" széles gumik megállíthatatlanná teszik, szerencsére a fék is ehhez a tempóhoz van igazítva. A lejtőzést segíti a Command Post, a gombnyomásra leereszthető nyeregcső is.

Az igazi meglepetés azonban a mászáskor éri az embert. Rásegítés nélkül is elketyeg, de a széles tartományban - mobiltelefonos alkalmazással - állítható rásegítés teljesen szürreális élményeket eredményez. A Brose motor teljesítménye névlegesen 250 Watt, de rövidebb időre akár 530 Wattot is lead - mindezt a saját teljesítményünk mellé. Mit jelent ez? A Pilisben néhány Strava szegmensen teszteltem a lehetőségeket - hazánk ismertebb versenyzői is csak közelíthetik azokat az időket, amiket a Levo nyergében - ha nem is erőlködés nélkül - de elsőre elértem. A Turbo fokozatban 100%-os a rásegítés, azaz a leadott 250 (rövidebb szakaszon 500) Wattot ugyanennyivel egészíti ki, azaz megduplázza a motor. Komoly technikai tudással lehet csak igazán visszaélni a teljesítménnyel, a pedelec szabvány szerint ugyan 25km/h-nál letílt a rendszer, de 25 km/h egy meredek, köves ösvényen felfelé felér egy közúton elkövetett 250 km/h-s gyorshajtással!

Joggal merül fel a kérdés, motornak számít-e már. A fenti képet illusztrációnak raktam be, így talán egyértelmű, hogy semmiképpen nem az. Egyrészt a motor csak rásegít, magától nem megy. Másrészt a teljesítmény századrésze egy átlagos motornak, azaz kerékpárhoz képest megfelelő terepen elképesztően gyors, de objektíven nézve nem az. Könnyebb terepen, síkon csak erőlködve lehet vele 25-nél gyorsabban menni, mivel a motor ilyenkor már nem működik. Lehet persze átverni a rendszert, létezik erre alkalmazás, lánckerékcsere és más beavatkozás is, de azonnali garanciavesztéssel jár. 

A felügyeleti rendszer elég okos, lehet 0-100 között állítani a motor erejét és a rásegítés mértékét, figyeli az akkumulátor állapotát (ami azonos elemekből épül, mint a Tesla akkumulátora!), hőmérsékletét, töltési ciklusait is. A hatótáv nagymértékben függ a felhasználástól, mint minden elektromos jármű esetében, a maximális megtehető távolság kis rásegítéssel 100 km körül lehet, de sikerült már télen 25 km alatt is lemeríteni az akksit, a középső fokozatban. 

A kerékpár nagy előnye, hogy nem a rásegítés miatt olyan jó, hiszen az erőt a legkönnyebb hozzáadni. A nagyon jól kitalált geometria, a hagyományos kerékpárokhoz közeli kezelhetőség, a széles, tapadós gumik és a merev váz együttesen akkor is kellemessé teszik a használatot, ha figyelmen kívül hagyjuk a motort. Előfordult, hogy kilométereken keresztül eszembe sem jutott felfelé bekapcsolni, és meglepődtem a végén, hogy alig pár perccel voltam csak lassabb, mint egy 10kg alatti versenyre szánt merevfarúval. Persze éles helyzetben ez óriási különbség, na de ha csak túrázik, kavernyál az ember az erdőben, akkor fel sem tűnik.

És végül arról, hogy kinek való? A közösségi oldalon található csoportban javarészt nyugat-európai, idősebb középkorú, enyhén túlsúlyos felhasználók vannak, különösen a terepesebb Kenovo tulajok között, ugyanakkor igazából csak az ára lehet az egyetlen ellenérv az ellen, hogy bárkinek a flottájában a legkedveltebb kerékpár lehessen. Nem csak az juthat el vele olyan helyekre, akinek szüksége van a rásegítésre, hanem az is, aki már eleve nagyon erős. Ha szorít az idő, és nincs egész nap a bringázásra, akkor is 1-2 heggyel több fér bele, sportolóként gyakran regeneráló bringázásra használtam nagyobb rásegítéssel, így nem síkon kellett kimozgatni az előző napi terhelést, hanem ugyanolyan élmény volt a hegyen csavarogni, mint máskor, csak sokkal kisebb pulzussal. Apropó edzés. A tekerések nagyobb részében, a rásegítés ellenére sokkal magasabb pulzustartományban edzettem a Levoval, mivel a nagyobb tempó (és erő) még nagyobb hajtásra ösztönöz. 

És végül az ára. Egy hasonló, motor nélküli  Specialized Stumpjumper 1,3m forint. Ehhez képest a meghajtás, akkumulátor felára kb fél millió forint. Sok pénz ez, akárhonnan is nézzük, de ahol van ennyi pénz egy új bringára, ott lesz még egy kis apró a fiókban a motoros verzióra is. 

0 Tovább

Miért 2 keréken?

Közlekedni sokféleképpen lehet, de nem mindenhogy érdemes. A gyaloglás igen nagy szabadságot ad, igen szűk távolságban. Az autó és tömegközlekedés válasz a távolságra, az egyéni szabadság masszív korlátozásával. Sokan hiszünk abban, hogy akár városban, akár azon kívül, két keréken vagyunk a legszabadabbak. Nem korlátoz a távolság és a forgalom sem, a motorosok és kerékpárosok egyre nagyobb táborát ez köti össze, valamint néhány olyan hibrid jármű, amiről szó lesz még a jövőben. 

Hiszek abban, hogy a két közösséget több minden köti össze, mint amennyi látszólag elválasztja, és talán sikerül gyarapítani is a tábort, 4-6-sok kerékről kettőre ültetni minél több közlekedőt. A blog hamarosan jelentkező első tesztjében egy olyan járművet mutatok be, ami egyszerre egyszerre motor és kerékpár is!

0 Tovább

2 keréken

blogavatar

Régi angol közhely, de igaz: Four wheels moves the body, two wheels move the soul. Igazán szabadnak két keréken érzi magát az ember.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek