Nem kell sokáig túrni a kerékpáros árlistákat, hogy az ember 3 millió forint környéki listaárral találkozzon, szinte az összes nagy márkánál. 

kerékpár superbike drága exkluzív

A Cervelo P5X valóban különlegesen néz ki például, vezeték nélküli Sram eTap elektromos váltóval, tárcsafékekkel, nagyon drága karbonkerekkel még egy témában járatlan embernek is feltűnik. Erről a bringáról könnyű elhinni, hogy akár egy millió forint is lehet. De nem annyi. Jellemzően 15.000 euró, azaz a mostani elszabadult árfolyamon közel 5 millió forintba kerül. Hogy ez mennyire sok pénz? Ennyiért már jól felszerelt családi autót lehet venni szalonból, vagy egy rettenetesen erős motort, mint a Yamaha MT-10 SP:

kerékpár superbike drága exkluzív

Ugye hogy máris nem néz ki annyira különlegesnek a Cervelo futurisztikus triatlon kerékpárja? De nézzünk egy még nyilvánvalóbb példát, 4.000.000 Ft-ért: 

kerékpár superbike drága exkluzív

Canyon Ultimate, egy átlagosnak kinéző országúti kerékpár, egy olyan márkától, aminek még szalonja sincs, csak webshopból rendelhető, remélve, hogy megfelelő lesz. 

A példákat sokáig lehetne még sorolni, de mégis, mit tudnak ezek, amit egy 600.000 Ft-os, karbonvázas, jól felszerelt országúti kerékpár nem? Versenyen előnyt jelentenek? Biztosan nem, hiszen legtöbbször UCI versenyen illegális a használatuk, a Cervelo szinte semmilyen előírásnak nem felel meg (triatlon versenyeken azonban részt vehet), de a Canyonnal sem lehet elindulni, túl könnyű, majd egy kilogrammal múlja alul a limitet. 

 Akkor biztos sokkal gyorsabb leszek vele a haverjaimhoz képest, gondolhatja most az olvasó, amiben van is valami, bár nem szabad elfelejteni, hogy a kerékpár sokszor a teljes súly 10%-át sem teszi ki, és hasonló igaz a légellenállásra is. Azaz a nyereség is nagyjából ennyi, a már említett 2.000 eurós kerékpárhoz képest a súlynyereség kevesebb, mint 2 kg, míg a kisebb légellenállás előnye könnyedén elvész egy lobogó rajtszám vagy rosszul választott sisak miatt. 

Összefoglalva, versenyen nem feltétlenül indulhat, a megszerzett súly és aero előny átlagos kerékpárosnál minimális, ha észrevehető egyáltalán, megemlítem még a súlylimitet, a könnyű kerékpár alkatrészek sokszor 80-100kg-ig használhatóak csak, a karbonkerék patkófékkel nehezebben lassítható, de cserébe sérülékenyebb és akár egy nagyobb lejtőzéssel tönkre lehet tenni, és kisebb guminyomást viselnek csak el, azt sem állandóan (erre még kitérek a karbonkerék vs. alufelni témakörben egy későbbi cikkben). 

Ennek ellenére ezeknek a kerékpároknak komoly létjogosultsága van, és megfelelően mély zsebbel érdemes is költeni rá. Szubjektív érv az exkluzivitás. Egy eleve drága modell csúcs változata szinte mindenben a legjobb alkatrészeket kapja, amik könnyebbek, pontosabbak, és szebbek is, mint az olcsóbb testvéreik. A technikai alapok is mások, egy 800 grammos karbonváz nem csak a súlyában különbözik a ránézésre azonos, kissé nehezebb olcsóbb váztól, hanem anyagában, viselkedésében és kivitelezésében is. Merevebb, ahol kell, és rugalmasabb ahol a kényelem számít. Ezeken a vázakon csak a legtapasztaltabb szakemberek dolgozhatnak, a minőség garantált. A Tour de France pedigrét ugyanakkor érdemes óvatosan kezelni, az egyedi vázak sokszor az olcsóbb, de ütésálóbb , strapabíróbb anyagból készülnek, mivel a súly nem szempont annyira, így is, úgy is el kell érni a minimum súlyt, és a top alkatrészek, könnyű karbon kerekek mellett ez sokszor nem is olyan egyszerű. 

Az exkluzivitás nem csak a darabszámra vonatkozik, hanem a felhasznált anyagokra az alkatrészeknél, a műszaki megoldásokra, melyek még nem érhetőek el az olcsóbb kerékpárokon - többek között a wattmérős Shimano Dura-Ace hajtókar, elektromos, bowden nélküli váltás, és persze az egyedi alkatrészek, hiszen ezen a szinten természetes, hogy egy rendszerben gondolkodva a cél a legjobb teljesítmény, az ár/érték arány viszont egyáltalán nem szerepel a tervezésnél. 

Indokolja-e mindez az autókkal és jobb motorokkal versengő árat? Ha azt nézzük, hogy mennyivel ad több élményt egy ilyen kerékpár, szinte biztosan nem éri meg a felárat. Ugyanúgy hajtani kell, nem lesz kevesebb a kátyú, udvariasabb az autós, lankásabb az emelkedő vagy kisebb a szél. Igen, a kevés bennfentes haver irigykedni fog - hacsak nekik is nem hasonló paripájuk van - de az átlagos szemlélődő még a karbon kereket sem szúrja ki, nem hogy azt, hogy ez egy kézzel készített különleges kerékszett egy Dacia áráért. 

Ugyanakkor, ha a pénz nem számít - mondjuk egy euróban 5 számjegyű éves jövedelem mellett ez nem tétel - kevés motiválóbb dolog van, mint felülni egy versenytechnikánál is komolyabb szerkezetre, és élvezni a különleges megoldások sorozatát. Ez az, amit más technikai sportban ennyiért nem érhetünk el. Egy komolyabb sportmotor 10 millió forint feletti tétel, míg egy rendesen megépített versenymotor annak többszöröse, és az autóknál még csak itt indulnak a közönséges Ferrarik, Lamborghinik, a valódi versenyautók pedig normál ésszel felfoghatatlan pénzből épülnek. A top kerékpárok innen nézve szinte olcsónak is tűnnek, egy kerámiafék árából a legjobbat vehetjük magunknak!